Van België naar Straatsburg

 

Ooit kregen postkoets en rivierboten concurrentie van de trein. Vandaag zijn de verdrongen spoorwegen, jaagpaden en postwegen in trek bij fietsers en wandelaars. Steeds meer van deze wegen worden omgevormd en opengesteld als trage wegen. Wij gebruikten ze om de Alpen te bereiken.

 

 

GPs-track: Tongeren-Straatsburg

 

Sporen naar de Moezel

800 km lang is ze, onze Vlaanderen fietsroute. Doe daar 200 km bij en je staat bij manier van spreken voor de Alpen. Bang voor het reliëf? Niet nodig! Vandaag de dag lopen immers vele fietsroutes over jaagpaden en spoorwegbeddingen. Als uitgangspunt voor onze tocht komen we terug op onze Vlaanderen fietsroute waar de LF6 in Kanne aftakt naar Maastricht en Aken. Pittig is het heuvelachtige Mergelland wel en voor wie daar tegenop ziet, geven de fietsknooppunten door Jekervallei en Geuldal relaas. We volgen de fietswegwijzers via het centrum van Aachen naar het station Rothe Erde waar de Vennbahn zijn aanvang kent.

 

 

En… akke akke tuut tuut weg zijn wij voor honderden kilometers spoorwegfietsen. Grenzeloos leidt het spoorwegnetwerk ons door de zuidoostelijke Eifel naar de Moezel. De mosterd om zo een aaneensluitend spoorfietsnet te realiseren haalden ze misschien wel in de mosterdmolen van Monschau. Oervervelend zo spoorwegfietsen? Zeker niet! Majestueuze dennen en sparren van het Hertogenwoud, sompige veengebieden, Eifelhoogten en ruwe rivierdalen zorgen voor een gevarieerd traject. Infoborden over fauna, flora en verleden, maar ook anekdotes, weetjes, ditjes en datjes verhalen de route. Zoals een rustbank rondom een wijnvat met een brug naar een kunstzinnige weide waar maagden de bel moeten luiden. Genieten van grazend roodwild in een wildparkje of een ree dat je langs het fietspad staat aan te staren en op een paar meter afstand dan toch de benen neemt. Kleurrijke totempalen breken de tunnel van groen en het gebruis van de Irreler waterval de stilte. Fruitboomgaarden leveren fruit voor de likeurbranderijen en hopplantages voor het Bitburger bier. De enig overgebleven Duitse Westwallbunker op de Katzenkopf in Irrel verwijst met een vinger naar een duister verleden. Een metalen brugconstructie langs rotsen, vrijwaart de specifieke flora van enige schade en onze lampen ontbranden in de vele tunnels. Het Trierer land is vele Romeinse monumenten rijk. De Romeinse villa Holsthum, het Grutenhäuschen in de wijnbergen en de Igeler zuil, een huizenhoog grafmonument vragen om aandacht.

 

 

 

Waterwegen

Enz, Prüm, Sauer, Moezel en Saar vloeien in elkaar over. De fietswegen sluiten op elkaar aan. Enorme meanders volgend slingeren we ons doorheen de heuveluitlopers van de Hunsrück. Een historisch hoogtepunt op onze tocht langs de Saar is Saarburg. De klim omhoog naar het attractieve centrum met unieke stadswaterval en burcht eindigt op een terras. Na cultuurerfgoed is het tijd voor industrieel erfgoed met Mettlach als hoofdzetel van de porselein- en sanitairfabriek Villeroy en Boch. Bij een bezoek mag je twee gelagzaken niet versmaden, het museumcafé en het brouwhuis van de Mettlacher Abtei-Brau. Saarstaal! Kilometers staalfabrieken, op het eerste zicht weinig attractief maar de zogenaamde octopusachtige staalkathedraal vergt ontzag. Saarbrücken is als grensstad vaak geteisterd door oorlogen en door de eeuwen heen platgebrand en platgebombardeerd. Graffitikunst aan de waterkant geven fleur aan de metershoge betonnen geluidsmuren. Het ‘Kraftwerk Romerbrücke’ is getoornd met een 160 m hoge schoorsteen. Op het dak van de gascentrale een opmerkelijke kunstzinnige over de rand hellende Romeinse tempel.

 

 

Faience- en glaskunst

De rust keert terug bij het overschrijden van de grens met Frankrijk. De prille Saar is hier onbevaarbaar. Het kanaal garandeert nu de scheepsvaart. Veel aandacht gaat naar bloemen en parken. Zelfs de bruggen over het Saarkanaal zijn opgefleurd. Steden en dorpen dingen mee naar de titel en Sarreguemines is gejureerd als viersterren bloemenstad, de hoogst mogelijke vermelding. Nog niet zo lang geleden was dit zowat de hoofdstad der faiencesteden. Getuige daarvan is de stookoven in het centrum. We willen wel eens weten waar oma’s servies vandaan kwam en bezoeken de Bliesmolen waar het totale productieproces te aanschouwen valt. Voor het uitzinnige faiencewerk moeten we naar het faiencemuseum … voor de unieke wintertuin. Urenlang zalig rustig Saarkanaalfietsen eindigen bij de overgang naar het kanaal Marne-Rijn. Paf, daar staan we plots en kijken met ontzag naar de meters hoge en menig trappen tellende metalen voetgangersbrug … naar de overzijde, waar het fietspad zijn verdere verloop kent. Positief punt is de fietsrail, maar de bagage gaar eerst naar boven wegens te zwaar en te steil. Het kanaal wordt gebruikt door de fietsgidsen Eurovelo 5, de Via Francigena en de Paneuroparoute. Maar de bewegwijzering verwijst naar het volgende dorp en vanaf dan … lange tijd niets meer! Wij laten het kanaal even voor wat het is en wijken uit naar Sarrebourg waar ene Marc Chagall, bekend Frans kunstenaar, in een kapel één van zijn grootste kunstwerken creëerde, een immens surrealistisch glasraam. En komende uit Belgisch oudste stad zijn wij uiteraard benieuwd wat deze oude Romeinse stad annex middeleeuwse handelsstad nog meer te bieden heeft op het parcours Chagall.

 

 

 

De Vogezendoorbraak

Meesterlijk is het traject langs het oude kanaal van Arzviller. De sluispoorten doen het al lang niet meer en het water vloeit ook niet meer. Natuur heeft vrij spel en gaat tierig tekeer. Het nieuwe kanaal overwint het enorme hoogteverschil door een monumentale scheepslift terwijl op het oude kanaal doorheen een smalle kloof de ene sluis de andere opvolgt. Hier met je bootje langs komen moet uiterst tijdrovend geweest zijn. Een beleving is de metalen constructie waarop we letterlijk doorheen de laatste sluis fietsen. Aan het einde van de doorbraak van het kanaal door het Vogezengebergte ligt de rozenstad Saverne. De poort tot de Elzas is gesmukt met vakwerkhuizen en andere oude gebouwen. We laten ons neer in de brede voetgangerszone, want langs het kanaal tot Straatsburg is het nog een heel eind.

 

 

 

Straatsburg

Straatsburg, Europese maar ook fietsmetropool. Vele fietspaden leiden tot in en door het historische centrum. Waarteken van de stad is de gotische Notre-Dame, 150 m hoog met in de portalen onmenselijk vele heiligenbeelden. Het kathedraalplein geldt met zijn oude vakwerkhuizen als één der mooiste van Europa. Klein Frankrijk zo noemt het schilderachtige oudste kwartier van de stad. Gelegen aan het water gaven vakwerkhuizen in de 16de en 17de eeuw onderdak aan vissers, molenaars en wevers. De vier torens van de gedekte brug, die blijkbaar nooit overdekt was, herinneren aan de onafhankelijke republiek Straßburg. De stad bezit vele leuke pleinen. Één daarvan is de ‘Place Drogue’, een lang rechthoekig plein aan weerzijden afgeboord met oude platanen en aan het einde het operagebouw. Het meest bekoren heeft mij de ‘Place du Marché Gayot’, een klein tussen huizen verstoken rechthoekig pleintje volgestouwd met gezellige terrasjes en enkel bereikbaar via smalle doorgangen.

Het park ‘Garden der zwei Ufer’ staat symbool voor de vriendschap tussen Frankrijk en Duitsland. Een monumentale wandel- annex fietsbrug over de Rijn verbindt beide landen.

 

 

 

Praktisch

Route: Vennbahn, Eifel-Ardennen Radweg, Enztalradweg, Prümtalradweg, Sauertalradweg, Moselradweg, Saarradweg, kanaal Marne-Rijn

Vertrek: LF6 in Tongeren

Afstand: 545 km

Etappes: Tongeren – Wahlheim 86 km – St-Vith 76 km – Holsthum 74 km – Mettlach 74 km – Sarreguemines 75 km – Sarrebourg 83 km – Straatsburg 77 km

Logies:

Jeugdherbergen: Tongeren, Maastricht, Aachen, Monschau, St-Vith, Neuerburg, (Echternach), Saarburg, Mettlach, Saverne, Straatsburg

Wij logeerden in:

Hotel Brunnenhof: Schleidener Straße 132, D-52076 Wahlheim-Aachen, tel: +49 2408 58850, www.brunnenhof-aachen.de

Hotel Am Steineweiher, Rodter Straße 32, 4780 Sankt Vith, tel: 080 22 72 70, www.steineweiher.be

Landgasthof Oberbillig, Wolsfelder Str. 11, D-54668 Holsthum, tel: +49 6523 404, www.landgasthaus-oberbillig.de

Hotel Saarpark Bahnhofstraße 31, D-66693 Mettlach, tel: +49 6864 920 0, www.hotel-saarpark.de

Chambre d’hôtes Les Chalands, 8 Rue des Chalands , F-57200 Sarreguemines, tel: +33 3 87 26 34 10, www.les-chalands.com

Hôtel Les CèdreS, Zone de loisirs - Route d'Imling, F-57400 Sarrebourg, tel: +33 3 87 03 55 55, www.hotel-lescedres.fr

Hôtel Couvent du Franciscain, 18 rue du faubourg de Pierre, F-67000 Strasbourg, tel: + 33 3 88 32 93 93, www.hotel-franciscain.net

Vervoer: Strasbourg – Brussel-Zuid IC90 (14 :50) en IC96 (17 :50) met fietswagon. www.b-rail.be, www.b-europe.com

Info en logies: www.eifel.info, www.irrel.de, www.tourismus.saarland.de, www.rendezvousenfrance.com, www.tourisme-lorraine.fr, www.tourisme-alsace.com