Fietsarrangement Hoge Venen-Belgische Eifel

 

We reserveerden een vierdaagse fietstrekking in de Oostkantons. Hotelbons, VELOTour kaart en informatiebrochures haal ik enkele weken later uit mijn brievenbus. Alles paraat voor een fietsarrangement ‘à la carte’ doorheen de Oostkantons.

 

GPS: www.routeyou.com/route/view/526798/fietsroute-oostkantons-1.nl

         www.routeyou.com/route/view/526799/fietsroute-oostkantons-2.nl

         www.routeyou.com/route/view/526800/fietsroute-oostkantons-3.nl

         www.routeyou.com/route/view/526802/fietsroute-oostkantons-4.nl

 

Door bos en veen

Starten doen we in Raeren waar we onze wagen achterlaten op een parkeerplaats nabij de kerk. Een pittoresk hoekje van Raeren is de ridderburcht met zijn pottenbakkersmuseum. Vanaf nu gaat het omhoog het onmetelijke Hertogenwoud in, altijd in de buurt blijvend van de Duitse grens. De kleine asfaltwegen door het bos zijn geliefd bij fietsers, je dwaalt er uren rond in een weergaloze natuur zonder maar één huis tegen te komen. Afhankelijk van de gekozen route op de kaart gaat het over asfaltwegjes, maar onze route beslaat ook enkele langere stukken grindweg. Eentje van deze loopt langs de Weser, een riviertje dat samen met de Getzbach het meer van Eupen vult en dan verder vloeit als de Vesder. Door gemengd woud gaat het naar de fascinerende veenlandschappen deel uitmakend van het natuurgebied Hoge Venen. Algemeines Venn, Imgebroicher Venn, Brackvenn en Plattem Venn gaan één voor één voor de bijl. Intussen zijn we de weg tussen Eupen en Monschau overgestoken en dalen in de vallei van het veenriviertje de Hill of zoals ze hier plegen te zeggen: ‘Die Helle’. Een helse afdaling is het wel, maar net voor we helemaal beneden zijn draaien we terug de helling op. Op monumentale stenen staat roodwild afgebeeld met telkens de hoogtemeters vermeld. Het bosgebied gelegen tussen Hill en Rur geeft zicht op een groot deel van het Waalse en Grote Veen, het grote veengebied met de Baraque Michel en de Botrange. In dit gedeelte van het woud heb ik op wandelingen al meermaals een hertenkudde mogen waarnemen. Terwijl ik achterblijf voor het maken van een foto ziet Sonja er eentje een brandgang oversteken. We houden halt bij een zitbank, een tiental meters boven een groot ven, een prachtige locatie met zicht op veen en woud. We halen onze thermos thee uit de bidonhouder en genieten van de natuur, de stilte … Moeilijk terug op gang te komen achteraf, maar ja we moeten verder. We kruisen de Vennbahn, nu nog een stilgelegde spoorweg maar weldra het laatste klaar gestelde traject van het 125 km lange spoorwegfietspad. De hier nog ontluikende, wat verderop in het veen ontspringende, Rur overstekend verlaten we het immense woud. We blijven op de hoogte en fietsen omheen het kamp Elsenborn. Maar liefst 390 afmattende hoogtemeters hebben we overwonnen. We wijten ons stroef vorderen tegen beter weten in aan het asfalt dat de neiging heeft slecht te rollen en het vele bergop rijden. Maar de eigenlijke reden ontdekken we pas op onze vierde etappe. Butgenbach is vooral bekend van zijn stuwmeer, maar ook het centrum is rijk aan restaurants en hotels. Middenin ligt het wildbewerkingsbedrijf 'Birkenhof', een kleine ambachtelijke wildslagerij die kwalitatief hoogstaand wild verwerkt en aan vele restaurants in de omgeving bevoorraadt maar waar je ook als particulier terecht kan voor heerlijk vlees.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het verre oosten

Bij het meer van Bütgenbach start het met grindbedekte RAVeL-tracé van lijn 45a dat eindigt bij het voormalige station van Buchholz, een gehuchtje in het woud bij Honsfeld. Het loopt parallel aan het netwerk en wie opziet tegen de hellingen heeft zo een alternatief. Op het einde van het meer verlaten we de spoorweg al en fietsen door het typische Eifellandschap van weiden en hagen naar een grensbos. In het veengebiedje Bocksvenn gaan we op zoek naar de ‘Witte Steen’, een miljoenen jaren oud relict destijds door de zee achtergelaten. We staan hier in het uiterste oosten en met 660 m op één der hoogste punten van België op een steenworp van Losheimergraben, een gehuchtje en kruispunt op de Duitse grens. Niets bijzonders maar in de bossen rondom, op korte afstand van elkaar, ontspringen zowel Kyll, Warche en Our. Door prachtig natuurgebied dalen we nu naar Mürringen en in Büllingen fietsen we opnieuw langs en even later op de lijn 45a tot in Buchholz. Na een lange hachelijke afdaling over een grindbosweg komen we bij de Our uit. We meanderen door een idyllisch heuvellandschap met de hier nog prille rivier mee tot we via een al even pittoresk zijdalletje de overliggende heuvelkam hoog rijden. Enkele weiden scheiden ons met de Duitse grens. Vroeger bakende men de grenzen af met grenspalen, tegenwoordig doen ze dit aan Duitse kant met windturbines, zo lijkt het ons wel. Het is in ieder geval makkelijker oriënteren.

Volgens onze kaart moeten we opnieuw naar de andere rivierflank wisselen met een serieuze klim naar Manderfeld om dan over de enigszins rustige hoofdweg de Ourvallei af te dalen tot in Schönberg. Op de kaart blijft een wegje op deze zijde van de Our maar aan het begin staat een bordje doodlopende weg en dat stelt ons toch vraagtekens. Het gaat steil naar beneden en de weg loopt dood op de Auw, een zijriviertje van de Our, met gelukkig een houten voetgangersbrugje. Een oogverblindend mooi traject langs dit watertje brengt ons terug op het fietsnetwerktracé.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Over eenzame hoogten

Na het bestuderen van onze kaart krijgt de derde rit vanwege de vele dubbele hoekjesmarkeringen op de kaart, het equivalent voor steile hellingen en afdalingen met deze laatste dan sterk in de minderheid, de vermelding van koninginne-etappe. Eerst genieten we nog een tijdje van het oerlandschap in de Ourvallei, maar dan volgt een klim van eerste categorie naar Thommen … en dan haasje over van het ene beekvalleitje naar het andere via eenzame wegjes over weidse hoogten. Het biermuseum in de skihut van Rodt is een welgekomen halte om op adem te komen en de krachten aan te sterken. Wij vergapen ons aan ontelbare flesjes Belgisch bier uitgestald per provincie en andere bieren opgesteld per land. In de zomerperiode kan je hier e-bikes huren. De Oostkantons hebben het movelo-project opgestart met op verscheidene plaatsen mogelijkheid tot e-bikeverhuur of batterij-inruilpunten, om de Ardense heuvels toegankelijker te maken voor minder getrainde fietsers. Beekjes worden rivieren en hellinkjes veranderen in krachtenvergende valleiflanken. Ons verblijf aan het meer van Robertville ligt achter de laatste heuvel. Open en beboste rivierlandschappen wisselen af met coulisselandschappen van door hagen afgeboorde weiden. De etappe mag dan zwaarder zijn maar de route is hemels met een intense Ardennengevoel waar ik graag wat zweet voor achterlaat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aan de rand van de hoogvlakte

Hovifat, Xhoffraix, Hockay, Solwaster, Jalhay, wie de streek kent weet dat deze gemeenten de westelijke rand van de hoogvlakte vormen. We fietsen langs en in de rand van het Hertogenwoud dat de Hoge Venen omgeeft. Je weet wel, wanneer je op de E40 naar Aken rijdt en dan rechts de hoogvlakte aan de horizon prijkt. Wel vanhier, andersom dus, zie je constant neer op het veel lager gelegen Luikse landschap met in de verte de terrils van de ex-koolmijnen en het glooiende land van Herve.

De weergoden zijn ons ook vandaag weer gunstig. Alhoewel, ze voorspellen de warmste dag van het jaar met temperaturen tot 38° in de Kempen. Wij genieten hier nog van een strakke zuidenwind die de warmte dragelijk houdt. Aan het meer van de Gileppe blaast hij ons zelfs bijna van de sokken. We snappen nu ook ons hard labeur tijdens de eerste dag. Vandaag profiteren we ervan, maar op de eerste etappe waren we slachtoffers van een niet alledaags fenomeen, de Ardense föhn. Wij hebben het opgezocht want we willen geen onzin verkopen, er is zelfs sprake van de mogelijkheid, weliswaar zeer zeldzaam, een föhnwind tot in het Nederlands Limburgse heuvelland. Wij hebben hem ervaren en hoe! We fietsen over de stuwdam van de Gileppe aan de 13,5 m hoge monumentale leeuw voorbij, vervaardigd met 186 grote blokken natuursteen door Félix Bourré. De uitzichttoren overziet een groot deel van het Hertogenwoud. Ook hier zien we een ‘movelo’ verhuurstation met e-bikes. Wanneer wij in het lager gelegen open Eupener land ten noorden van het woud en dat beschermd ligt tegen de krachtige zuidenwind terechtkomen, voelt dit aan of we een saunalandschap binnenstappen. Via het park en centrum van Eupen gaat het in rechte lijn naar Raeren waar intussen de kermis staat opgesteld. Onze vierdaagse door Eifel en Hoge Venen linken we aan de oude kermisattractie ‘de rups’; … zwierend op en neer gaand, verrassend spectaculair maar o zo leuk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Steekkaart:

Route: vierdaagse fietsarrangement Hoge Venen-Belgische Eifel

à la carte, hoe werkt het?

Het fietsarrangement inclusief alle praktische informatie vinden we op de website van de Oostkantons www.eastbelgium.com. Via e-mail maken we onze reisverlangens kenbaar: een gevarieerd parcours met dagafstanden tussen 50 en 60 km met uitsluiting van de tracés op de Vennbahn, het prestigieuze fietsproject waar de Oostkantons mee uitpakken in 2012. Deze staat een andere keer op het programma en tweemaal hetzelfde parcours fietsen ligt niet in onze aard.

Enkele dagen later krijgen we via e-mail knooppuntenvoorstellen voor onze route doorgestuurd. Per post ontvangen we de hotelbons, de VELOTour kaart en informatiebrochures.

Kaarten en gidsen: fietskaart van het Nationaal Geografisch Instituut (NGI) op schaal 1/50.000 op basis van het netwerk «VÉLOTour Hoge Venen-Eifel»

Bewegwijzering: knooppunten met tussenwegwijzers

Info: Toeristisch Agentschap Oost-België, Hauptstraße 54, 4780 St. Vith, +32 80 22 76 64, info@eastbelgium.com, www.eastbelgium.com

Etappen:

Raeren – Bütgenbach = 54 km

29-48-47-46-28-49-52-53-69-85-86-87-93-94

Bütgenbach – Schönberg = 54 km

94-96-105-99-100-107-110-97-98-102-104-101-106-108-114-115-142-141 (gebruikmakend van spoorlijn 45a en afkorting door het Auwdal = 52 km)

Schönberg – Robertville = 59 km

141-143-144-183-155-154-157-173-158-159-162-164-181-165-160-156-161-168-167-132-127-123-126-124-125-89-78

Robertville – Raeren = 54 km

78-77-75-74-73-72-71-70-65-64-63-62-61-38-39-35-34-45-30-29

Wie met de trein komt kan de toer ook aanvatten in Eupen en starten richting knooppunt 45 op etappe 4.

Hotels:

Hotel du Lac: Seestraße 53, 4750 Butgenbach, www.hoteldulac.be

Hotel Zum Burghof: K-F Schinkel-Straße 4782 Schönberg, www.burghof.be

Hotel La Chaumière du Lac : Rue du Barrage, 4950 Ovifat, www.chaumieredulac.be